Annonsera på Facebook – så lyckas du

Facebook har blivit ett av de starkaste verktygen när det kommer till annonsering. Idag använder sig både privatpersoner och företag av det sociala media-fenomenet för att locka till sig nya kunder eller potentiella köpare. Fördelarna är många och det finns flera sätt att gå tillväga. Har man en stor kundkrets eller nätverk kan det räcka med att göra reklam på sin egen profil, men vill man nå längre än så kan man behöva ta till mer avancerade annonseringsverktyg.

Oavsett hur du väljer att annonsera kan det vara bra att titta på fler kanaler och kombinera dessa. Ett bra komplement till Facebook är Wincher, vilket erbjuder sökoptimering online. Wincher låter dig bland annat spåra alla dina sökord, men du kan också ha koll på dina konkurrenter och skapa PDF-rapporter. Att lyckas med annonseringen är inte alltid det lättaste, men med våra smarta knep kommer du ändå en bra på vägen!

Bästa annonseringstipsen

1. Se till att din annons är visuellt tilltalande. Det betyder att du bör satsa på design som faktiskt kommer att locka till sig din målgrupp. Att använda sig av människor i annonserna är ett knep som är välbeprövat, men kom ihåg att också fokusera på färgvalen.

2. Använd dig av ord och meningar som kommer att få din annons att sticka ut. Detta kallas vanligtvis för USP, vilken är en förkortning på “Unic selling point”. Dra blickarna till annonsen genom meningar som “Endast 100 kvar!” eller “Först till kvarn gäller!”.

3. Det är lätt att fastna i ett mönster där alla annonser ser likadana ut, men vill du dra blickarna till dig behöver du anpassa annonsformatet för varje annons. En annons som är anpassad efter Instagrams format kommer inte att göra sig lika bra på Facebook, och vice versa.

4. Att publicera i tid är viktigt om du använder dig av Facebook. Det kan nämligen ta upp till 24 timmar innan annonsen blir godkänd.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*