Det räcker inte att bara skriva nyhetsbrev för att få kunder. Du måste skriva på rätt sätt utifrån både kundgrupp och situation. Här kommer din hjälp för hur du ska skriva för att verkligen lyckas med ditt nyhetsbrev.
Marknadsföring – så mycket mer än bara en annons
Marknadsföring handlar om så mycket mer än att bara annonsera på olika sajter, sociala medier och skriva nyhetsbrev, det handlar om kommunikation och att i slutändan bygga en relation till kunderna. Hur du ska kommunicera beror både på vad du säljer, dina kunder och målgruppen. Om du säljer sportkläder måste du skriva på ett sätt till unga och på ett annat sätt till 50-åringar, även om varan är densamma. Bästa sättet att skriva effektiva och säljande nyhetsbrev och annonser är genom att använda Cowrite smarta verktyg som automatiserar skrivandet och höjer nivån på texterna.
Tänk också på att alltid analysera din marknadsföring – vad fungerar, vad fungerar inte. Och lika viktigt: varför fungerar det? Varför fungerar det bara mot den gruppen, och inte mot en annan målgrupp? Marknadsföring kostar pengar, genom att analysera lär du dig hur du ska använda pengarna så effektivt som möjligt.
Dina nyhetsbrev
Nyhetsbrev är jätteviktiga för att bygga en långsiktig relation med kunderna, särskilt om ditt företag primärt finns online. Dagens nyhetsbrev är email, men på mindre orter kan återkommande annonsering i lokalbladet också ses som ett slags nyhetsbrev. Det viktigaste när du skriver nyhetsbrev är att du har något att erbjuda. För att lyckas med ditt erbjudande kan du inte utgå från dina varor eller tjänster, utan från vad kunden uppfattar som ett intressant erbjudande. Om du har fått in en massa nya löparskor betyder inte det att kunderna ser det som ett ”erbjudande”, utan bara som reklam. Ditt erbjudande måste först och främst vara ekonomiskt betingat – spara pengar är a och o för de flesta kunder. Att ha ett riktigt saftigt erbjudande om 50 procents rabatt på en vara under en särskild dag brukar generera mycket trafik och i slutändan fler köp. För det andra måste det riktas till en tydlig målgrupp: vem skriver du till? Det gäller all annonsering. För det tredje bör du se till att erbjudandet är relevant i tiden – närmar vi oss jul, sommar eller skolstarten? Ett välskrivet nyhetsbrev ger också kunden en längtan till ett enklare eller bättre liv. Förklara hur just din tjänst eller vara kommer att hjälpa dem i vardagslivet eller företaget.
Lämna ett svar