Hela syftet med att lägga ut en annons är att man har en vara eller ett objekt till salu. I vissa fall kanske det handlar om att man vill skänka bort något, men för de flesta är det en försäljning som man hoppas ska äga rum. För att din annons ska vara lockande är det bra att ha med bilder på vad du säljer, men du måste också se till att din text är intressant och riktigt säljande. Detta är inte något som bara gäller för företag, utan något som är minst lika viktigt när det handlar om privatpersoner. Du vill att din vara ska gå till försäljning, eller hur? Då måste du sälja in den till max!
Rubriken
Din rubrik kommer att vara det absolut första som en potentiell köpare ser på din annons. Det är viktigt att skapa ett intresse redan här. När du skriver rubriken kan det vara bra att försöka tänka så här: “Om rubriken är den enda text jag får skriva om varan, hur skulle jag då formulera mig?”. Rubriken i sig ska vara tillräckligt bra för att kunna sälja hela varan.
Den största fördelen
Se till så att dina potentiella köpare får ta del av de största fördelarna med din vara. En fördel är inte hur många hästkrafter en bil har, utan vad dessa hästkrafter kan göra för den som kommer att susa fram i din bil efter en lyckad försäljning. Det kan vara lite klurigt att formulera sig på rätt sätt. Fakta är naturligtvis bra att ta med i din annons, men fakta är inte en fördel.
Låt texten ta en paus
Du behöver läsa igenom din text flera gånger innan du skickar iväg din annons, men för mycket läsande kan få dig att bli blind. När du är klar med texten kan du låta den vila i några timmar, helst över natten. När du tittar på annonsen igen kommer du att se misstag som du har gjort eller ändringar som du behöver göra.
Låt andra ögon läsa texten
Ta hjälp av andra! Låt någon annan läsa igenom annonsen som du har skrivit och välj inte en person som du vet kommer att säga att den är fantastiskt, även om den består av 1000 stavfel. Det kan kännas jobbigt att få feedback på något man har jobbat mycket med, men kom ihåg att du gör det för att få en bättre annons i slutändan.
Lämna ett svar