Alla som har en verksamhet eller någon form av viktigt budskap vill förstås sprida det brett genom olika typer av annonsering, nyhetsbrev eller i andra former. I dag finns det nästan oändliga möjligheter att för en ganska liten peng annonsera på nätet. Det är lätt och går snabbt att förändra eller uppdatera annonsen om det behövs och med lite skicklighet går det att nå väldigt många människor. Det här är en enorm förändring mot förr när till och med en liten radannons i någon tidning kunde kosta flera tusen kronor.
Men en sak har inte förändrats särskilt mycket. För att din annons eller ditt budskap ska nå fram och få spridning är det jätteviktigt att du vet vem du skriver för. Vilken målgrupp har du och vilket tilltal passar bäst i just det sammanhanget? Missar du här är det stor risk att din omsorgsfullt utformade text inte får önskat resultat.
Identifiera målgruppen
Det är ganska lätt att sprida annonser på Facebook, sådana där små annonser som visas för personer i den målgrupp du kan försöka ringa in genom att välja olika alternativ när du skapar din annonskampanj. Du väljer till exempel geografiskt område, åldersgrupp och vilket fritidsintresse de har. Det är en bra början, men bara om du faktiskt vet vikten av de val du gör. Prova gärna lite kortare kampanjer först och se om det verkar stämma. Analysera de klick du får och dra lärdom av det.
Format och budskap
Fundera också igenom vilket format din annons ska ha. Den där blänkaren på Facebook kanske leder till en fullmatad webbsida eller en videoinspelning med mer information. Är den i så fall också anpassad på rätt sätt? Har du tänkt på hur många fler du når om du textar dina videoinspelningar? En klar majoritet föredrar video med text eftersom sådana går att se även utan ljud. Var även noga med skriftliga budskap. Slarvigt språk skrämmer bort väldigt många i vissa målgrupper så be någon att testläsa om du är osäker. Gärna någon ur just den målgrupp du vänder dig till.
Lämna ett svar