Vanliga marknadsföringsmissar att undvika

Att marknadsföra sig låter väl hur enkelt som helst? Det är ju bara att se till att framhäva företagets absolut bästa och fortsätta trycka på just dessa punkter!

Nej, riktigt så enkelt är det faktiskt inte, åtminstone inte om du vill att marknadsföringen ska ge gott resultat. Visst kan du skriva annonser på löpande band, men det gäller att få till det där lilla extra för att människor ska få upp ögonen och för att din annonsering faktiskt ska vara värd något. Orsaken till att man marknadsför sig är naturligtvis för att man vill få fler kunder. Med fler kunder får man också mer kapital till sitt företag, vilket man i sin tur kan använda sig av för investera i aktier och fonder eller t.ex. för att utöka verksamheten. Vill man som företagare kunna sälja aktier behöver man först se till att ha ett aktiebolag och därefter erbjuda aktier på börsen. Då kan privatpersoner använda sig av ett isk konto för att månadsspara i ditt företag.

Misstag när du ska annonsera

De här misstagen gäller kanske främst små och medelstora företag. Har man ett stort företag har man vanligtvis redan koll på hur man ska annonsera för att växa. Visst kan man dra nytta av nedanstående punkter ändå. Alltid kan man lära sig något nytt.

Misstag nummer 1: Du tror att människor bryr sig mer om ditt företag och produkter än de faktiskt gör. Det här kan låta hårt, men det är viktigt att du tittar på ditt företag från kundens perspektiv och inte från ditt eget. Då är det lättare att få till en annonsering som tilltalar rätt målgrupp.

Misstag nummer 2: Se till att du inte lägger alldeles för mycket fokus på enbart att öka kundkännedomen om ditt företag. Visst ska du naturligtvis se till att kunderna får upp ögonen för dig, men glöm inte bort alla andra viktiga aspekter som annonseringen medför.

Misstag nummer 3: Du försöker att sälja in för många budskap till för många människor på en och samma gång. Det här misstaget är mycket vanligt, men något du bör undvika på alla sätt. Om du försöker rikta dig till en alltför bred publik med för mycket att säga finns det risk för att ingen lyssnar istället. Rikta istället in dig på endast en målgrupp.

Misstag nummer 4: Ett vanligt misstag som småföretagare gör är att de inte framställer sig själva som tillräckligt professionella. Många kunder är redan mycket rädda för att välja fel företag. Oftast är denna rädsla större än att t.ex. välja fel produkt. Se därför till att du framställer dig själv, dina produkter och ditt företag på rätt sätt. Det kan vara värt att läsa en guide på nätet om hur du framställer dig på bästa sätt.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*