När du som företag vill nå ut till människor och få nya kunder är det viktigt att marknadsföra sig. Marknadsföringen ska även vara rätt och fungera för just ditt företag. Först behöver du lista ut vilken typ av annons som du ska använda dig av och hur den ska vara designad och därefter behöver du välja rätt kanal. En kanal kan t.ex. vara en nyhetstidning, sociala medier, annonser i tunnelbanan eller på tv och i radio.
Vilken kanal som är rätt för dig kan bara du bestämma. Mycket beror på vilken målgrupp som du vill rikta dig till, men även vilken budget ni som företag har för just marknadsföringen. Att göra reklam och annonser i tv och radio är betydligt mer kostsamt än att ha en annons i en dagstidning. På sociala medier kan du annonsera helt kostnadsfritt beroende på vilken typ av annons som du nöjer dig med.
Vilken målgrupp som du vill nå ut till är dock det som du främst ska fundera över när du väljer kanal. Är det en yngre målgrupp är sociala medier perfekt, medan nyhetstidningar och radio kanske passar bättre för de äldre.
Lämna ett svar