Digital marknadsföring

Den mesta annonseringen och marknadsföringen sker idag digitalt. Det har snabbt utvecklats till att bli det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att göra reklam för sig själv. Man brukar skilja på två övergripande sorters digital marknadsföring som i optimalfallet kompletterar varandra: betald digital kommunikation och förtjänad digital kommunikation.

Betald kommunikation

Det här är klassisk reklam fast online. Köpta annonser på sociala medier eller publikationer på internet. Det är bra att ta hjälp av en bra digital byrå som ungapped.se för att få fart på den här typen av marknadsföring. Ungapped kan hjälpa dig med rådgivning inom det digitala, samt med att sätta upp olika kanaler som e-postmarknadsföring, nyhetsbrev och SMS-reklam. En bra byrå är ofta den bästa investering du kan göra då det här är svårt att lyckas med på egen hand.

Förtjänad kommunikation

Sociala medier har gjort det möjligt för företag att kommunicera direkt med kunder och intressenter. Det här gäller särskilt i lågkonjunktur då du kanske inte har den fetaste reklambudgeten att tillgå. Innan du börjar med det här är det dock viktigt att det tar tid. Du måste vara tillräckligt intressant och engagerande för att skapa en följarskara. Sen behöver du ha en plan för att konvertera dina följare till kunder. Tänk också på att många sociala medier av idag tenderar till att mer eller mindre låta sina algoritmer prioritera synlighet för deras betalande kunder. Så det kan vara klokt att bygga en strategi där du kombinerar betalda annonser med intressant och engagerande organiskt innehåll.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*